GENEL SAĞLIK SİGORTASI
- Yazar: Mehmet Işıtman
- Kategori: Sample Data-Articles
YÖNETMELİK |
||
Karar Sayısı : 2011/2512 Ekli “Genel Sağlık Sigortası Kapsamında Gelir Tespiti, Tescil ve İzleme Sürecine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik”in yürürlüğe konulması; Bakanlar Kurulu’nca 5/12/2011 tarihinde kararlaştırılmıştır.
Abdullah GÜL CUMHURBAŞKANI
Recep Tayyip ERDOĞAN Başbakan B. ARINÇ M. ŞİMŞEK B. ATALAY B. BOZDAĞ Başbakan Yardımcısı Başbakan Yardımcısı V. Başbakan Yardımcısı Başbakan Yardımcısı S. ERGİN F. ŞAHİN E. BAĞIŞ N. ERGÜN Adalet Bakanı Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı Avrupa Birliği Bakanı Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı F. ÇELİK E. BAYRAKTAR V. EROĞLU M. Z. ÇAĞLAYAN Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Çevre ve Şehircilik Bakanı Dışişleri Bakanı V. Ekonomi Bakanı T. YILDIZ S. KILIÇ M. M. EKER H. YAZICI Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Gençlik ve Spor Bakanı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Gümrük ve Ticaret Bakanı İ. N. ŞAHİN C. YILMAZ E. GÜNAY M. ŞİMŞEK İçişleri Bakanı Kalkınma Bakanı Kültür ve Turizm Bakanı Maliye Bakanı Ö. DİNÇER İ. YILMAZ V. EROĞLU Milli Eğitim Bakanı Milli Savunma Bakanı Orman ve Su İşleri Bakanı R. AKDAĞ B. YILDIRIM Sağlık Bakanı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı
GENEL SAĞLIK SİGORTASI KAPSAMINDA GELİR TESPİTİ, TESCİL VE İZLEME SÜRECİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendi ile (g) bendi kapsamındaki genel sağlık sigortası yükümlülerinin gelir tespitinin yapılması ve tesciline ilişkin usûl ve esasları düzenlemektir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 5510 sayılı Kanun ile 3/6/2011 tarihli ve 633 sayılı Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 11 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulamasında; a) Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi: İçişleri Bakanlığı ve Türkiye İstatistik Kurumu tarafından geliştirilen ve adres bilgilerinin yer aldığı elektronik veri tabanını, b) Aile: Aynı hane içinde yaşayan eş, evli olmayan çocuk, büyük ana ve büyük babayı, c) Bakanlık: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığını, ç) Banka: 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanunu kapsamında yer alan mevduat bankaları ve katılım bankaları ile finansal kuruluşlarını, d) Bütünleşik Sosyal Yardım Hizmetleri Projesi (BSYHP): Bakanlık tarafından geliştirilen, vatandaşların sosyal yardım için başvurularından hak sahipliğinin belirlenmesi ve ilgili yardım ya da desteğin teslimine kadar bütün süreçlerini içeren ve online olarak çalışan e-devlet uygulamasını, e) Gelir tespiti: 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendi ile (g) bendinde belirtilen kişilerin harcamaları, taşınır ve taşınmazları ile bunlardan doğan hakları da dikkate alınarak aile içindeki gelirin kişi başına düşen aylık tutarının tespitini, f) Gelir testi: Kişinin çeşitli göstergeler ışığında mevcut gelirinin belirlenmesine ilişkin nesnel yöntemi, g) Gelir testine tâbi tutulacak kişi: 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendi ile (g) bendi kapsamında genel sağlık sigortası yaptırmak zorunda olan kişiyi, ğ) Hane ziyareti: Vakıf personeli tarafından sosyal yardımlaşma ve dayanışma vakfına başvurmuş kişinin hane ziyaret bilgi formu kullanılarak genel durumunun mahallinde incelenmesini, h) Hane ziyareti bilgi formu: Sosyal yardım yararlanıcılarının belirlenmesine yönelik puanlama formülü kapsamında düzenlenen ve puanlamaya esas teşkil edecek hanenin demografik bilgileri ile yoksulluğuna esas teşkil eden hususları içeren formu, ı) Heyet: Sosyal yardımlaşma ve dayanışma vakıflarının mütevelli heyetlerini, i) Puanlama formülü: Bakanlık tarafından TÜBİTAK ile işbirliği içinde geliştirilen, kişilerin harcamaları, gelirleri ve servetleri dikkate alınarak gelirlerine ulaşmada kullanılan formülü, j) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu, k) SOYBİS: Bakanlık tarafından geliştirilen Sosyal Yardım Bilgi Sistemini, l) Vakıf: Sosyal yardımlaşma ve dayanışma vakıflarını, ifade eder. (2) 5510 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (3) ila (31) numaralı bentlerinde yer alan tanımlar bu Yönetmeliğin uygulamasında da geçerlidir. İKİNCİ BÖLÜM Re’sen Tescil, Gelir Tespiti Başvurusu ve Hane Ziyaretleri Re’sen tescil ve gelir tespiti başvurusu MADDE 4 – (1) Genel sağlık sigortalısı ya da genel sağlık sigortalısının bakmakla yükümlü olduğu kişi statüsünde olmayanlar ile genel sağlık sigortalılığı ya da genel sağlık sigortalısının bakmakla yükümlü olduğu kişi statüsü sona eren kişiler, SGK tarafından re’sen tescil edilir. Bu kişiler için, gelir testleri sonuçlandırılıncaya kadar 5510 sayılı Kanunun 82 nci maddesine göre belirlenen prime esas günlük kazanç alt sınırının otuz günlük tutarı prime esas asgarî kazanç tutarı olarak esas alınarak primleri tahakkuk ettirilir. Ayrıca, gelir tespitini yaptırmak üzere bir ay içinde vakıflara başvurması gerektiği SGK tarafından re’sen tescil edilen kişilere bildirilir. (2) Re’sen genel sağlık sigortası tescili yapılan kişilerin gelir testi işlemleri, SGK veya ilgili vakıf tarafından ailenin yazılı muvafakati alınarak vakıf tarafından sonuçlandırılır. (3) Kendisine gelir testi yapılmasını istemeyenler ile genel sağlık sigortası tescilinin yapıldığına dair tebligatın yapıldığı tarihten itibaren bir ay içinde gelir testi yapılması yönünde muvafakat vermeyenlerin gelirleri asgarî ücretin iki katı olarak kabul edilir. (4) Gelir testine tâbi tutulacak kişinin gelir testini yaptırmak üzere vakfa bizzat yazılı başvurusu esastır. Ancak, kişiye kanunî temsilci atanması durumunda, bu kişi adına başvuru işlemi kanunî temsilcisi, özürlülük ve yaşlılık gibi nedenlerle bizzat başvuruda bulunamayacak olanların ise vekili tarafından yapılır. (5) Aynı aileden birden fazla kişinin gelir testine tâbi tutulacak kişi olması hâlinde aynı form ile başvuru yapılır. (6) Aynı aile üyelerinden biri veya birkaçı başvuruda bulunsa bile başvuru formunda hanede yaşayan tüm fertlere ait bilgiler yer alır. (7) Gelir testine tâbi tutulacak kişilerden, aile içinde kişi başına düşen gelirinin asgarî ücretin iki katından fazla olduğunu beyan edenler için gelir testi yapılmaksızın, beyan edilen gelir esas alınarak genel sağlık sigortası tescili yapılır. Başvuru için gerekli belgeler MADDE 5 – (1) Gelir tespiti yapılması için başvuracak kişiler, gelir tespitine esas teşkil edecek göstergeleri içeren başvuru formu ile müracaat eder. Ancak, başvuru işleminin kanunî temsilciler tarafından yapılması hâlinde mahkemeden alınmış karar örneği, vekil tarafından başvuru yapılması hâlinde vekâletname örneği başvuru formuna eklenir. Başvuru yeri MADDE 6 – (1) Başvuru, kişinin Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sisteminde kayıtlı ikametgâhının bulunduğu il veya ilçe idarî sınırları içindeki vakfa yapılır. Başvurunun ön incelemesi MADDE 7 – (1) Gelir tespitinde aynı hane içinde yaşayan eş, evli olmayan çocuk, büyük ana ve büyük babadan oluşan aileye ilişkin ön inceleme BSYHP üzerinden yapılır. Ön inceleme sonrasında 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendi ile (g) bendi kapsamı dışında genel sağlık sigortalısı ve/veya bakmakla yükümlü olduğu kişi statüsünde olduğu tespit edilenler değerlendirmeye alınmaz. Ön inceleme sonucunda haklarında gelir tespiti yapılamayacağı kararı verilen bu kişilere, karar gerekçesi ile birlikte başvuru esnasında yazılı olarak bildirilir. Hane ziyaretleri MADDE 8 – (1) Başvuru formunda beyan edilen bilgiler doğrultusunda yapılan gelir testi sonucunu doğrulamak amacıyla Bakanlıkça belirlenen esaslar çerçevesinde vakıf personeli tarafından tanıtıcı kimlik belgesi gösterilmek suretiyle hane ziyareti bilgi formu kullanılarak, başvuruda bulunanların ikametgâhlarına gidilerek hane ziyaretleri gerçekleştirilir. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Gelir Tespiti Yapılması Gereken Hâller ve Gelir Tespitinde Esas Alınacak Aile Bireyleri, Genel Sağlık Sigortası Statüsü ile Gelir Tespitinin Yenilenmesi Gelir tespiti yapılması gereken hâller MADDE 9 – (1) Genel sağlık sigortalısı ya da genel sağlık sigortalısının bakmakla yükümlü olduğu kişi statüsünde olmayanlar ile genel sağlık sigortalılığı ya da genel sağlık sigortalısının bakmakla yükümlü olduğu kişi statüsü sona erenler için gelir tespiti yapılır. (2) Gelir tespiti yapılan genel sağlık sigortalılarının gerekli görülen hâllerde ve/veya genel sağlık sigortalılarının gelir durumlarının değişmesi sonucu gelir tespitinin yenilenmesi taleplerinin yerinde bulunması ya da vakıf ve/veya SGK tarafından gelir durumlarının değiştiğinin tespit edilmesi hâlinde, 14 üncü madde esaslarına göre gelir tespitleri yeniden yapılır. Gelir tespitinde esas alınacak aile bireyleri MADDE 10 – (1) Gelir tespitinde, aynı hane içinde yaşayan eş, evli olmayan çocuk, büyük ana ve büyük babadan oluşan aile esas alınır. (2) Aile bireylerinden birinin veya birkaçının genel sağlık sigortalısı ya da bakmakla yükümlü olunan kişi olması, diğer aile bireylerinin genel sağlık sigortalılığı için yapılacak gelir tespitinde esas alınmalarına engel teşkil etmez. (3) Yaşları ne olursa olsun aynı hanede yaşayan evli olmayan çocuklar gelir tespitinde aile içinde değerlendirilir. (4) Öğrenim nedeniyle geçici olarak aynı hanede yaşamayan yirmibeş yaşını doldurmamış evli olmayan çocuklar, öğrenimleri süresince aile içinde değerlendirilir. (5) Aynı hanede birden fazla aile yaşaması durumunda her bir aile için ayrı gelir tespiti yapılır. (6) Gelir testine tâbi tutulacak kişi ile aynı hanede yaşamayan ana ve baba için bakmakla yükümlü olunsa dahi ayrı gelir tespiti yapılır. (7) Kendisine kanunî temsilci atanan kişilerin aynı hanede birlikte yaşadıkları eşi, evli olmayan çocuğu, ana ve babası gelir tespitinde esas alınır. Bu fıkrada belirtilen eş, evli olmayan çocuk, ana ve baba dışında, aynı hanede birlikte yaşasalar dahi kanunî temsilcileri gelir tespitinde değerlendirilmez. Genel sağlık sigortası statüsü MADDE 11 – (1) Yapılan gelir tespiti sonrasında aile içinde kişi başına düşen gelir tutarı asgarî ücretin üçte birinin altında olduğu tespit edilenler için, aile içinde genel sağlık sigortalısı veya bunların bakmakla yükümlü olduğu kişi durumunda olmayan birey sayısı kadar 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında genel sağlık sigortası tescili yapılır. (2) Yapılan gelir tespiti sonrasında aile içinde kişi başına düşen gelir tutarı; asgarî ücretin üçte birine eşit veya üçte biri üzerinde olduğu tespit edilenlerin 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin (g) bendi kapsamında genel sağlık sigortası tescili yapılır ve bunların bakmakla yükümlü olduğu kişiler, tescili yapılan kişinin bakmakla yükümlü olduğu kişi olarak genel sağlık sigortası kapsamına alınmış sayılır. (3) 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı sayılanlardan, altmış günden fazla prim ve prime ilişkin borcu bulunan ve bu borcu 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesine göre tecil ve taksitlendirmeyen sigortalıların, onsekiz yaş altı çocukları hariç olmak üzere, bakmakla yükümlü olduğu kişilerin 5510 sayılı Kanunun 60 ıncımaddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında genel sağlık sigortalısı sayılmak için talepte bulunmaları hâlinde, yapılacak gelir tespiti sonrasında bu kişiler genel sağlık sigortası kapsamına alınır. Gelir tespitinin yenilenmesi MADDE 12 – (1) Gelir tespiti sonucu 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendi ve (g) bendine göre genel sağlık sigortası tescili yapılanlar, gelir durumlarının ödenecek prim miktarını etkileyecek şekilde değişmesi hâlinde bir ay içinde vakfa başvurmak zorundadır. Vakıf da BSYHP üzerinden tespit ettiği değişiklikler üzerine, kişilerin bildirimini beklemeksizin gelir tespitini yeniler. (2) Doğum, ölüm, evlenme, boşanma ve benzeri nedenlerle hanedeki aile bireyi sayısının değiştiğinin tespit edilmesi durumunda gelir tespiti yenilenir. (3) Genel sağlık sigortası tescili yapıldığı tarihten itibaren primi Devlet tarafından ödenenler ile asgarî ücretin üçte biri üzerinden prim ödeyenlerin hane ziyaretleri her yıl yenilenir. (4) Genel sağlık sigortası tescili yapıldığı tarihten itibaren doksan günde bir aile içindeki bireylere ait veriler BSYHP’de otomatik olarak güncellenir. Güncelleme sonucu durumunda değişiklik olduğu tespit edilen sigortalıların, tespit edilen aile içindeki kişi başına düşen gelirin aylık tutarına göre ödeyeceği prim miktarı yeniden belirlenir ve buna göre genel sağlık sigortası tescili yapılır. (5) Kişinin, ödeyeceği prim miktarında azalma yönünde bir gelir değişikliği olduğunu bildirmesi veya bu değişikliğin vakıf tarafından tespit edilmesi hâlinde, bildirim veya tespit tarihinden itibaren ya da SGK’nın gelir tespitinin yeniden yapılmasını talep etmesi hâlinde gerekli iş ve işlemlerin başvuru tarihinden itibaren bir ay içinde yapılması zorunludur. (6) Aynı hanede birlikte yaşama ve hanede meydana gelen değişikliklerde Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi kayıtları esas alınır. (7) 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendi ile (g) bendine tâbi genel sağlık sigortalıları, gelir tespitlerinin yapıldığı tarihten itibaren, bu maddede belirtilen durumlar hariç olmak üzere, altı ay içinde gelir tespitinin yenilenmesi talebinde bulunamaz. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Vakıf Mütevelli Heyeti, Gelir Tespitine Esas Veriler, Verilerin Değerlendirilmesi Vakıf mütevelli heyeti MADDE 13 – (1) 29/5/1986 tarihli ve 3294 sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanununa göre oluşturulan mütevelli heyetleri, gelir tespiti iş ve işlemleri ile ilgili olarak; a) BSYHP sistemi üzerinde yapacağı değerlendirmeler sonucu aile içinde kişi başına düşen gelirin aylık tutarını tespit ederek tescil için SGK’ya bildirilmesini sağlar veya gerekli gördüğü hâllerde yeniden incelenmesine karar verir, b) Gelir tespiti yapılacak kişilere ait taşınır ve taşınmazlara ilişkin vakıf tarafından tespit edilen rayiç bedeller ile ilgili değerlendirme yapar, c) Bakanlık ve SGK’nın talebi üzerine gelir tespitini yeniler, ihbar, tespit, itiraz, bildirim ve gelir tespitinin yenilenmesi talebi gibi nedenlerle gelir tespitinin yenilenmesine karar verebilir. Gelir tespitine esas veriler MADDE 14 – (1) Gelir tespitinde, aile bireylerinin harcamaları, taşınır ve taşınmazları ile bunlardan doğan hakları da dikkate alınarak aile içinde kişi başına düşen gelirin aylık tutarı tespit edilir. (2) Gelir tespit yönteminde, BSYHP üzerinden puanlama formülü esasına göre belirlenecek hane geliri ve kişi başına düşen gelir kullanılır. Puanlama formülünde kullanılacak haneye ilişkin veriler, BSYHP’den ve hane ziyaretinden elde edilen bilgilerden oluşur. (3) Aile içinde kişi başına düşen gelirin aylık tutarının tespitinde, puanlama formülünün gelir, harcama ve servet verileri dikkate alınarak geliştirilen gelir tespit ölçütleri kullanılır. Puanlama formülünde ekonomik ve sosyal şartların değişmesi nedeniyle Bakanlık ve SGK’nın önerisi ve Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fon Kurulu’nun kararı ile güncellemeler yapılabilir. (4) Gelir tespiti yöntemi olarak kullanılacak olan puanlama sisteminde ayrıca aşağıdaki unsurlar dikkate alınır: a) Kişilere ait taşınır ve taşınmazlar ile bunlardan doğan haklar. b) Bankaların muvafakati alınmak suretiyle SGK tarafından Bakanlığa sağlanacak olan aile bireylerinin bankalardaki tüm hesaplarına ilişkin bilgiler. c) Sürekli olarak alınan nakdî sosyal yardımlar. (5) Bakanlık veya SGK tarafından aile bireylerine ilişkin, aile içinde kişi başına düşen geliri etkileyecek diğer unsurların belirlenmesi hâlinde, bu unsurlara göre vakıf personeli tarafından yapılacak tespitler sonucu elde edilen bilgiler de kişilerin gelir tespitinde dikkate alınır. Verilerin değerlendirilmesi MADDE 15 – (1) Gelir tespitinde aile bireyleri için 14 üncü maddedeki esaslara göre tespit edilen verilerin değerlendirilmesi 3294 sayılı Kanuna göre il ve ilçelerde yer alan heyetler tarafından yapılır. Gelir tespiti iş ve işlemleri, kişinin gelir tespiti başvurusundan itibaren en geç bir ay içinde tamamlanır. (2) Gelir tespitinde 14 üncü maddedeki verileri de esas alan puanlama sistemi kullanılır. (3) Heyet tarafından yapılan değerlendirme sonucu verilen karar ve aileye ilişkin bilgiler, kişi bazlı olarak veri paylaşımını sağlayan elektronik sistem üzerinden SGK’ya bildirilir. (4) Heyet tarafından verilen gelir tespiti kararları ile kararlara esas veriler ve bunların değerlendirilmesine ilişkin bilgi ve belgeler, gelir tespiti yapılan her bir ailenin vakıfta bulunan hane dosyasında muhafaza edilir. (5) Gelir tespiti sonucu elde edilen ailenin ortalama aylık geliri, gelir tespitine esas alınan aile bireyi sayısına bölünerek aile içindeki kişi başına düşen gelir tespit edilir. BEŞİNCİ BÖLÜM Tescil ve Primlerin Ödenmesi, Bildirim ve İtiraz Tescil ve primlerin ödenmesi MADDE 16 – (1) Yapılan inceleme ve araştırma sonucunda tespit edilen aile içinde kişi başına düşen gelirin aylık tutarı, prime esas kazanç alt sınırının üçte birinden az olanlardan, gelir tespitine esas alınan aile bireylerinden genel sağlık sigortalısı veya bunların bakmakla yükümlü olduğu kişi durumunda olmayanların tamamı, 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendine göre genel sağlık sigortalısı olarak tescil edilir. Bunların genel sağlık sigortası primleri, 5510 sayılı Kanunun 87 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi ve 88 inci maddesinin beşinci fıkrasına göre SGK tarafından ilgili kamu idarelerinden tahsil edilir. (2) Yapılan inceleme ve araştırma sonucunda tespit edilen aile içinde kişi başına düşen gelirin aylık tutarı, prime esas kazanç alt sınırının üçte birine eşit veya üçte birinden fazla olanlardan, gelir tespitine esas alınan aile bireylerinden genel sağlık sigortalısı veya bunların bakmakla yükümlü olduğu kişi durumunda olmayanların 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendine tâbi genel sağlık sigortalısı olarak tescili ile ilgili esaslar SGK tarafından belirlenir. (3) Genel sağlık sigortası tescilinin re’sen yapıldığı tarihten itibaren prim tahakkuk ettirilir ve ödeme yükümlülüğü başlar. (4) 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendine tâbi genel sağlık sigortalısı olarak tescil edilen aile bireyi ile birlikte, bunların bakmakla yükümlü olduğu aile bireyleri de tescil edilen genel sağlık sigortalısının bakmakla yükümlü olduğu kişi olarak genel sağlık sigortasından yararlanır. (5) Aynı hane içinde gelir tespitine esas alınan aile bireylerinden; genel sağlık sigortalısı veya bunların bakmakla yükümlü olduğu kişi durumunda olmayan diğer aile bireyleri ayrı bir prim ödeme yükümlüsü genel sağlık sigortalısı olarak tescil edilir ve varsa bunların bakmakla yükümlü oldukları diğer aile bireyleri de bakmakla yükümlü olunan kişi olarak genel sağlık sigortasından yararlanır. (6) SGK tarafından, gelir tespiti herhangi bir nedenle yapılmamış olan ve 5510 sayılı Kanunun 60 ıncımaddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında olanlardan, prime esas kazanç alt sınırı üzerinden genel sağlık sigortası primi alınır. Bu kişiler, gelir tespitinin sonucuna göre ya 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında ya da (g) bendi kapsamında genel sağlık sigortalısı olarak tescil edilir. 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında tescil edilmesi veya prime esas kazanç alt sınırının üçte biri üzerinden (g) bendi kapsamında tescil edilmesi hâlinde, gelir tespitinin sonuçlandığı tarihe kadar alınan genel sağlık sigortası primleri herhangi bir faiz uygulanmaksızın iade veya mahsup edilir. Bildirim MADDE 17 – (1) Heyet tarafından verilen gelir tespiti kararları, genel sağlık sigortası tesciline ve prim ödeme yükümlülüğüne ilişkin bilgilerle birlikte; a) 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendine tâbi olanlar için genel sağlık sigortalısı olarak tescil edilen aile bireyleri adına başvuru sahibine, b) 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (g) bendine tâbi olanlar için genel sağlık sigortalısı olarak tescil edilen aile bireyine, SGK tarafından tebliğ edilir. İtiraz ve itirazın sonuçlandırılması MADDE 18 – (1) SGK tarafından tebliğ edilen gelir tespiti kararlarına karşı, tebligatın yapıldığı genel sağlık sigortalısınca kararın tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içinde gelir tespitini yapan vakfa yazılı olarak itiraz edilebilir. (2) İtirazlar, itirazın vakıf kayıtlarına intikal tarihinden itibaren onbeş gün içinde, heyet tarafından karara bağlanarak alınan karar itirazda bulunan genel sağlık sigortalısına ve SGK’ya bildirilir. (3) Heyet gerekli gördüğü hâllerde itirazı karara bağlamadan önce vakıf personeline inceleme yaptırabilir. (4) Heyetin kararlarına itiraz, genel sağlık sigortalılığına ilişkin prim tahakkuk ve tahsilât işlemlerini durdurmaz. İtiraz sonucunda prim ödeme yükümlülüğünde değişiklik olması hâlinde, gerekli iade ve mahsup işlemleri SGK tarafından yapılır. ALTINCI BÖLÜM Çeşitli Hükümler Verilerin korunması ve sorumluluk MADDE 19 – (1) Gelir tespitine esas olmak üzere elde edilen veriler ve yaptırılan incelemelere ait raporlar ile gelir tespitine yapılan itiraza ve karara bağlanmasına ilişkin bilgi ve belgeler vakıf tarafından muhafaza edilir. (2) SGK’nın denetim ve kontrolle görevli memurlarınca yürütülen inceleme ve soruşturmalar dolayısıyla ya da yargı organlarınca ve Bakanlık tarafından talep edilmeleri dışında, gelir tespitine esas olmak üzere elde edilen kişisel veriler ve incelemelere ait raporlar üçüncü kişilere verilemez. (3) Gelir tespitine esas veri sorgulamaları ile itirazların sonuçlandırılması, bunlara ilişkin yazışmalar ve diğer işlemler Bakanlık, SGK ve vakıf tarafından belirlenen personel tarafından yapılır. (4) Gelir tespitine esas veriler ve yaptırılan incelemelere ait raporlar ile gelir tespitine itiraza ve karara bağlanmasına ilişkin bilgi ve belgelerin muhafazasından ilgili personel ile bunların bağlı bulunduğu yetkililer sorumludur. Devlet tarafından ödenen primlerin geri alınması ve cezai kovuşturma MADDE 20 – (1) Bildirim yükümlülüğüne uyulmadığı ve/veya SGK’ya ve vakfa ibraz edilen belgelerin ve beyan edilen bilgilerin gerçeği yansıtmadığının tespiti hâlinde, ilgili kamu idareleri tarafından ödenmiş olan genel sağlık sigortası primleri SGK tarafından ilgili kamu idarelerine iade edilir. Yenilenen gelir tespiti sonucunda kişilerin ödemesi gereken genel sağlık sigortası primleri, kişilerden geçmişe yönelik olarak yasal faizi ile birlikte tahsil edilerek yeni durumlarına göre genel sağlık sigortası tescili yapılır. (2) Gerçeğe uygun olmayan belgeleri düzenleyen ve kullananlar hakkında SGK tarafından Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur. Bu belgeleri düzenleyenlerin kamu görevlisi olması durumunda, haklarında ayrıca idarî ve cezaî soruşturma yoluna gidilir. (3) Genel sağlık sigortası primi ödeme yükümlülüklerini yerine getirmeyenler hakkında 5510 sayılı Kanunda belirtilen yaptırımlar uygulanır. Zamanaşımı MADDE 21 – (1) SGK tarafından belirlenen usul ve esaslara göre yersiz ödeme yapıldığı tespit edilen genel sağlık sigortalısının borçları hakkında; a) Genel sağlık sigortası primleri için 5510 sayılı Kanunun 93 üncü maddesinde, b) Genel sağlık sigortası giderleri için 5510 sayılı Kanunun 96 ncı maddesinde, yer alan zamanaşımı hükümleri uygulanır. YEDİNCİ BÖLÜM Geçici ve Son Hükümler GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Gelir testi olarak Bakanlık tarafından belirlenecek puanlama formülünün hazırlanmasına kadar geçen sürede BSYHP’den ve hane ziyaretlerinden elde edilen veriler doğrultusunda heyetler tarafından gelir tespit edilir. Heyetler tarafından yapılan gelir tespiti sonucunda aile içinde kişi başına düşen gelir düzeyi SGK’ya bildirilir. (2) Puanlama formülü belirlendikten sonra, gelirleri birinci fıkraya göre tespit edilen kişilerin gelir tespitleri, bir yıl içinde puanlama formülüne göre yenilenir. GEÇİCİ MADDE 2 – (1) 18/6/1992 tarihli ve 3816 sayılı Ödeme Gücü Olmayan Vatandaşların Tedavi Giderlerinin Yeşil Kart Verilerek Devlet Tarafından Karşılanması Hakkında Kanuna göre 1/1/2012 tarihine kadar yeşil kart verilenler, 1/1/2012 tarihinde gelir tespitine tâbi tutulmaksızın 5510 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamında genel sağlık sigortalısı olarak tescil edilir. Bu kişilerin yeşil kart vize tarihinden itibaren bir ay içinde gelir tespitini yaptırmak üzere vakıflara başvurmaları gerektiği Bakanlık ve SGK tarafından kamuoyuna duyurulur. Bu kişilerin gelir tespitleri bu Yönetmelikte belirtilen usûl ve esaslar çerçevesinde vakıflar tarafından yapılır. GEÇİCİ MADDE 3 – (1) 3816 sayılı Kanun gereğince yeşil kart sahiplerine devir tarihinden önce sağlanan sağlık hizmetlerine ait bedeller SGK tarafından karşılanmaz. GEÇİCİ MADDE 4 – (1) Veri paylaşımını sağlayan elektronik sistem uygulamaya geçene kadar vakıf tarafından SGK’ya yapılacak bildirimler, gelir tespiti sonuç kararının verilmesinden itibaren yedi gün içinde yazılı olarak gerçekleştirilir. Yürürlük MADDE 22 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme |
DÜZENLİ MERKEZİ YARDIMLAR İLE İLGİLİ MUHTELİF VE ORTAK HÜKÜMLER
- Yazar: Mehmet Işıtman
- Kategori: Sample Data-Articles
Bu bölümde, Muhtaç Asker Ailelerine Yönelik Düzenli Nakit Yardım Programı, Eşi Vefat Etmiş Kadınlara Yönelik Düzenli Nakit Yardım Programı ile Şartlı Eğitim Ve Şartlı Sağlık Yardım Programına ilişkin ortak hükümler ile muhtelif ve diğer hususlar niteliğindeki açıklamalar yapılmıştır.
Yardım Kararlarına ilişkin İtiraz Başvuruları:
SYD vakıfları tarafından verilen düzenli merkezi yardım kararlarına karşı, başvuru sahipleri tarafından herhangi bir zamanda yazılı olarak itiraz yapılabilir.
Düzenli Merkezi Yardımlar kapsamında başvuru sahipleri tarafından yapılan itirazların, SYD Vakıflarının Mütevelli Heyetince itirazın yapıldığı tarihten itibaren en geç 1 ay içinde olumlu ya da olumsuz olarak sonuçlandırılması ve ilgili kişiye bildirilmesi gerekmektedir.
Düzenli Merkezi Yardımlara Dair Uygulanmaı Gereken Sosyal Güvenlik Şartı:
MAAY kapsamında başvuru yapan kişi askerin eşi ise, hanede yalnızca eşin sosyal güvencesi olup olmadığına bakılır. MAAY için başvuru yapan asker eşi ile birlikte aynı hanede sosyal güvenceli kişiler varsa, asker eşinin yardım almasında bu kişiler sosyal güvence açısından dikkate alınmamakta, ancak muhtaçlık değerlendirmesinde dikkate alınmaktadır.
MAAY programı için başvuru yapan kişi askerin annesi veya babası ise, hanede yalnızca anne ile babanın sosyal güvencesi olup olmadığına bakılır. Muhtaç asker ailelerine yardım programı için MAAY kapsamında başvuru yapan askerin annesi veya babası ile birlikte aynı hanede sosyal güvenceli kişiler varsa, askerin anne veya babasının yardım almasında bu kişiler sosyal güvence açısından dikkate alınmamakta, ancak muhtaçlık değerlendirmesinde dikkate alınmaktadır.
Düzenli Merkezi Yardımlar kapsamında başvuru yapan kişi, başkaları üzerinden sadece sağlık sigortası güvencesi alması durumunda, Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemi tarafından sosyal güvenceli olarak kabul edilmeyecek, muhtaç olduğunun Vakıf Mütevelli Heyeti tarafından kabul edilmesi ve diğer şartları taşıması kaydıyla, bu yardım programlarından faydalandırılmaktadır.
EVEK ve ŞESY yardımlarından yararlanabilmek için hak sahibi kişinin ve hanesinde yaşayan kişilerin sosyal güvenceli olmaması gerekir.
Düzenli Merkezi Yardımlar başlığı altında yapılan tüm yardımlar için her ödeme öncesi sosyal güvenlik kontrolleri yapılmakta ve SPAS kodlarına göre yardım durumları kontrol edilmektedir. SPAS kodları, Sosyal Yardımlar Genel Müdürlüğü tarafından belirlenmiş olup, kodlar üzerinde değişiklik yapmak Sosyal Yardımlar Genel Müdürlüğünün yetkisindedir.
5510 sayılı yasa kapsamında 4/1-b sigortalısı (esnaf Bağ-Kur) veya 4/1-b-4 sigortalısı (tarım Bağ-Kur) sigortalısı olduğu halde prim borcu olduğu için genel sağlık sigortası yardımlarından yararlanamayanlar, çıraklar, Türkiye İş Kurumu kursiyerleri, Yükseköğrenim kısmi istihdam öğrencileri, stajyer öğrenciler, stajyer avukatlar, intörn öğrenciler, ceza infaz ve tutukevleri kursiyerleri, engelli olduğu için 18 yaş altı genel sağlık sigortalısı çocuklar, 5510 sayılı yasa kapsamında 4/1-a sigortalısı olanlardan geçici işgöremezlik ödeneği alanlar, 6385 sayılı yasanın 7 nci maddesi gereği genel sağlık sigortasından yararlandırılanlar, anne ve babasından bakılmadığı için ve kimsesizliğinden dolayı genel sağlık sigortalısı sayılan 18 yaş altı çocuklar, 18 yaş altında olduğu için genel sağlık sigortalısı sayılan çocuklar, 5510 sayılı yasanın 60/c-1 maddesi kapsamında genel sağlık sigortalısı olanlar, 5510 sayılı yasanın 60/c-1 maddesi kapsamında 2022 aylığı alanlar, 5510 sayılı yasanın 60/c-1 maddesi kapsamında kısmi süreli genel sağlık sigortalısı olanlar, 6284 sayılı yasaya göre haklarında tedbir kararı verilenler, 442 sayılı yasa kapsamında köy korucusu olarak görevlendirilen kişiler, sosyal güvenceli olarak kabul edilmeyecektir. 442 sayılı yasa kapsamında köy korucusu olarak görevlendirilen kişiler, köy koruculuğu görevinin dışında, 5510 sayılı yasa kapsamında uzun vadeli sigorta kollarına tabi olarak çalışmaları durumunda, sosyal güvenceli olarak kabul edileceklerdir.
Düzenli Merkezi Yardımlarda Hane Ziyareti:
Düzenli Merkezi Yardımlardan faydalanmak için, ilk defa başvuran kişilerin işlemleri hane ziyareti yapılmadan sonuçlandırılmamaktadır.
Eşi vefat etmiş kadınlara yönelik düzenli nakit yardım programı ile şartlı eğitim ve şartlı çocuk sağlık yardım programlarından yararlanan hak sahiplerine, en az az yılda bir hane ziyareti yapılması zorunludur. Ancak, diğer yardım, aylık ve ödemeler (kömür, gıda, 2022, evde bakım, GSS vb.) için yapılmış ve son hane ziyareti itibariyle üzerinden bir yıl geçmemiş olan hane ziyaretleri de, en az yılda bir yapılması gereken hane ziyareti olarak kabul edilmektedir.
Düzenli Merkezi Yardımlar Ödeme Dönemleri:
Eşi Vefat Etmiş Kadınlara Yönelik Yardım Programı ve Muhtaç Asker Ailesi Yardım Programı hak sahibi ödemeleri yılın çift ayları olan; Şubat, Nisan, Haziran, Ağustos, Ekim ve Aralık aylarında yapılmaktadır. Ödemeler, takvime bağlı ve periyodik olarak ilgili ödeme aylarının 24’ü ile 28’i arasında yapılmaktadır. Buna göre, T.C. kimlik numarasının son rakamı; “0” olanlar ilgili ödeme ayının 24’ünde, “2” olanlar ilgili ödeme ayının 25’inde, “4” olanlar ilgili ödeme ayının 26’sında, “6” olanlar ilgili ödeme ayının 27’inde, “8” olanlar ilgili ödeme ayının 28’inde, ödemelerini alabileceklerdir.
Ödeme günü hafta sonu Cumartesi gününe denk gelenler Cuma gününden itibaren ödemelerini alacaklardır. Ödeme günü hafta sonu Pazar gününe denk gelenler ise, Pazartesi gününden itibaren ödemelerini alacaklardır.
Şartlı Eğitim ve Şartlı Sağlık Yardım Programı (ŞESY) ise, hak sahibi ödemeleri yılın tek ayları olan; Ocak, Mart, Mayıs, Temmuz, Eylül ve Kasım aylarında yapılacaktır. Ödemeler, takvime bağlı ve periyodik olarak ilgili ödeme aylarının 24’ü ile 28’i arasında yapılmaktadır. Buna göre, T.C. kimlik numarasının son rakamı; “0” olanlar ilgili ödeme ayının 24’ünde, “2” olanlar ilgili ödeme ayının 25’inde, “4” olanlar ilgili ödeme ayının 26’sında, “6” olanlar ilgili ödeme ayının 27’inde, “8” olanlar ilgili ödeme ayının 28’inde, ödemelerini alabileceklerdir.
Ödeme günü hafta sonu Cumartesi gününe denk gelenler Cuma gününden itibaren ödemelerini alacaklardır. Ödeme günü hafta sonu Pazar gününe denk gelenler ise, Pazartesi gününden itibaren ödemelerini alacaklardır.
Düzenli Merkezi Yardımlar kapsamında yapılan ödeme takvimi değişiklikleri Sosyal Yardımlar Genel Müdürlüğü yetkisindedir.
Yardım, Aylık ve Gelirlerin Birleştirilmesi:
Yardım, Aylık ve Gelirlerin Birlikte Alınacağı Durumlar:
Hanede yaşayanlardan birisinin ya da kişinin kendisinin, evde bakım aylığı, 2022 sayılı Kanun kapsamında aylık ya da EVEK ve MAAY programlarından yardım alması, diğer şartları (mütevelli heyeti tarafından muhtaçlığın onaylanması ve sosyal güvenceleri olmama koşulları) sağlaması koşuluyla, kişinin ŞESY yardımı almasına engel değildir.
2022 sayılı yasa kapsamından aylık alan kişi, muhtaç asker ailesi düzenli nakit yardım programından birlikte faydalanabilir.
Bir kişi, evde bakım aylığı uygulaması kapsamında “bakılan kişi (engelli)” olarak hak sahibi olması durumunda, EVEK programından faydalandırılacaktır.
2022 sayılı yasa kapsamından aylık alankişi veya evde bakım aylığı alan kişi, şartlı eğitim ile şartlı sağlık yardım programlarından birlikte faydalanabilir.
Yardım, Aylık ve Gelirlerin Birlikte Alınmayacağı Durumlar:
Bir kişi, 2022 sayılı Kanun kapsamında aylık alması durumunda, bu aylıktan feragat etmediği müddetçe, EVEK programından yardım alamaz.
Bir kişi, evde bakım aylığı uygulaması kapsamında “engelliye bakan kişi olarak (bakıcı)” olarak hak sahibi olması durumunda, asgari ücret düzeyinde bir geliri olduğundan dolayı, EVEK programından yardım alamaz.
Evde bakım aylığı uygulaması kapsamında aylık alan kişi, muhtaç asker ailesi düzenli nakit yardım programından faydalanamaz.
Eşi vefat etmiş kadınlara yönelik düzenli nakit yardım programından faydalanan kişi, muhtaç asker ailesi düzenli nakit yardım programından faydalanamaz.
Yardım Tutarlarını Almadan Vefat Edenlerin Durumu:
2014/4 sayılı Fon Kurulu Kararı’nın 6 numaralı gündem maddesine göre, Eşi Vefat Eden Kadınlara Yönelik Düzenli Yardım Programında (EVEK), Muhtaç Asker Ailelerine Yönelik Düzenli Yardım Programı (MAAY) ve Şartlı Eğitim/Şartlı Sağlık Yardım Programları (ŞESY) kapsamında haksahibi/fayda sahibi olan kişinin paranın hesaba yatırıldığı tarihten önce vefat ettiğinin tespiti durumunda, ilgili SYD Vakfı tarafından hesaptaki paranın vefat eden haksahibinin varisleri tarafından çekilmesinin engellenmesi ve iade işlemlerinin gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Düzenli Merkezi Yardımların Haczedilemeyeceği:
Düzenli Merkezi Yardımlar kapsamında haksahibi hesaplarına gönderilen yardım tutarları, 04.07.2012 tarihli ve 6353 sayılı kanunun 18’inci maddesi ile 3294 sayılı yasaya eklenen ek 2’nci madde gereği, kişinin rızası olsa bile haczedilemez, başkasına devir ve temlik edilemez.
Yabancıların Düzenli Yardımlar Karşısındaki Durumu:
Ülkemizde bulunan yabancılardan, yabancı kimlik numarası sahibi olanlar Türk vatandaşlarında aranan şartlara sahip olmaları kaydıyla (MERNİS’den gelen bilgilerde EVEK için kadının dul olduğu, MAA için askerin annesi/eşi/baba olduğu vb.) Düzenli Merkezi Yardım programlarından faydalandırılır. Bu kişilerin ilgili yardım programlarından haksahibi olabilmek ya da ödeme alabilmek için belirtilen şartları sağlayıp sağlamadıklarına ilişkin BSYHBS’de yapılan merkezi sorgulamalar neticesinde, diğer kamu kurum ve kuruluşların yabancılar ile ilgili usul ve esasları doğrultusunda, gerekli verilerin alınabilmesi gerekmektedir.
ŞARTLI GEBELİK YARDIMI
- Yazar: Mehmet Işıtman
- Kategori: Sample Data-Articles
Şartlı Gebelik Yardım Programı, haksahibi gebe kadınların gebeliğin başlangıcından, doğum da dâhil olmak üzere, lohusalığın bitişine kadarki olan süreçlerinde Sağlık Bakanlığı’nca belirlenen sağlık kontrol aylarında takip ve izlemlerini düzenli olarak yaptırmaları koşuluyla, yardım almaya hak kazanılan bir şartlı nakit yardım programıdır.
Sağlanan Yardımlar:
Şartlı Gebelik yardımı kapsamında,SB tarafından belirlenen sağlık kontrol aylarında takip ve izlemlerini düzenli olarak yerine getiren haksahiplerine gebelik, doğum ve lohusalık yardımları yapılmaktadır.
Bu kapsamda gebelik boyunca en fazla 9 aylık süreyle sınırlı olmak üzere,gebelik yardımı adı altında aylık 35 TL;canlı ya da ölü doğum fark etmeksizin hastanede doğum yapılması şartıyla doğum takibi ödemesi adı altında bir kereye mahsus olmak üzere 75 TL; son olarak da canlı/ölü doğum fark etmeksizin, gerçekleştirilen doğumdan sonra 2 aylık lohusalık süresince, lohusalık takibi ödemesi adı altında aylık 35 TL ödeme yapılır. Haksahibinin gebeliğinin 9 aydan daha kısa sürmesi veya düşük yapılması durumunda,yalnızca doğum tarihine veya düşük yapılan tarihe kadar ödeme yapılır.
Bu yardım programı kapsamında yapılan ödemelerin aralıkları ve artış miktarları, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fon Kurulu kararıyla belirlenir.
Başvuru:
Şartlı Gebelik Yardım Programına başvurular, resmi olarak ikamet edilen yerdeki SYDV’lere yapılır. Başvuru sırasında müracaatçılardan üzerinde T.C. kimlik numarası yazılı resmi kimlik, ehliyet veya pasaport ve Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sisteminde gözükmediği durumlarda kadının gebeliğini ispatlar belge dışında herhangi bir belge istenmeyecektir. Başvuru, tercihen gebe kadının kendisi veya 18 yaş üzerindeki herhangi bir yakını tarafından yapılır. Ancak, gebe kişinin 18 yaşın altında olması durumunda resmi nikâh şartı aranır.
Bu yardım programına başvurular, gebeliğin herhangi bir gününde yapılabilir. Başvuran kişiye ait sistemde bir doğum bilgisi varsa yapılan doğum“Başarılı Doğum”(Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemindeki gebelik takibi,düşük veya ölü doğum olarak gelmeyip ‘Başarılı Doğum’ şeklinde gözükenler)değilse, önceki gebelikten dolayı lohusalık takip ödemeleri alınıyor olsa bile, lohusalık takip ödemeleri Vakıf Mütevelli Heyeti’nce sonlandırılarak yeni bir gebelik yardımı başvurusu yapılabilir. Ancak, yapılan doğum başarılı doğum ise, yeni bir gebelik yardım başvurusu alınabilmesi için, en son doğumun üzerinden en az 3 ay geçmiş olması şartı aranır.
Başvuru sırasında Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemi üzerinden yapılan SGK kontrollerinde sosyal güvencesi tespit edilenlerin yardım başvuruları Vakıf Mütevelli Heyeti tarafından “Kabul Edildi” durumuna alınamaz.
Yararlanma Şartları:
Şartlı Gebelik Yardım Programı kapsamında haksahibi olabilmek için, yardım başvurusu yapan kişinin yaşadığı hanede sosyal güvenceli herhangi bir bireyin olmaması ve ilgili hanenin muhtaç durumda olduğunun Vakıf Mütevelli Heyeti kararıyla tespit edilmesi gerekir.
Şartlı gebelik sağlık yardım programından faydalanacak kadının, Sağlık Bakanlığı’nca belirlenen takip ve izlem dönemlerinde sağlık kontrollerini yaptırması gerekir. Buna göre, gebe kadının yaptırması gereken sağlık takip ve izlemleri aşağıdaki gibidir;
- 1. izlem 14. haftaya kadar (tespit ve izlem);
- 2. izlem 18-24 haftalar arasında;
- 3. izlem 28-32 haftalar arasında;
- 4. izlem 36-38 haftalar arasında,
olmak üzere, gebelik boyunca Sağlık Bakanlığı SağlıkNet sisteminde toplam 4 izlem takibidir.
Şartlı Gebelik Yardımı kapsamında gerçekleştirilmesi gereken izlem takipleri ve hak edilecek ödeme miktarları aşağıda detaylı bir şekilde anlatılmıştır.
Tablodan da anlaşılacağı üzere, gebe bir bayan için toplam dört adet izlem bulunmaktadır.
Bunlardan birincisi; gebe kadın için birinci izlem takibi ödemesinin alınabilmesi için, 1 numaralı takip bilgisinin gelmesi gerekmektedir. 1 numaralı takip bilgisi Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemine geldiğinde, bu izlem için dört takip tutarı kadar (4 x 35 TL= 140 TL) ödeme alınabilecektir.
İkinci izlem; gebe kadın için ikinci izlem takibi ödemesinin alınabilmesi için, 2 numaralı takip bilgisinin gelmesi gerekmektedir. 2 numaralı takip bilgisi Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemine geldiğinde, bu izlem için üç takip tutarı kadar (3 x 35 TL= 105 TL) ödeme alınabilecektir.
Üçüncü izlem; gebeliğin 8’inci ayının başından 8’inci ayının sonuna kadar yaptırılması gereken takiptir. Gebe bir bayan, gebeliğin 8’inci ayının başından 8’inci ayının sonuna kadar en az bir kere sağlık takibi yaptırırsa, aylık 35 TL olmak üzere, bu izlem için bir takip tutarı kadar (1 x 35 TL= 35 TL) ödeme alabilecektir.
Dördüncü izlem; gebeliğin 9’uncu ayının başından 9’uncu ayının sonuna kadar yaptırılması gereken takiptir. Gebe bir bayan, gebeliğin 9’uncu ayının başından 9’uncu ayının sonuna kadar en az bir kere sağlık takibi yaptırırsa, aylık 35 TL olmak üzere, bu izlem için bir takip tutarı kadar (1 x 35 TL= 35 TL) ödeme alabilecektir.
Şartlı çocuk sağlık yardım programından, bütün takiplerini düzenli ve tam olarak yaptıranlar, en fazla 315-TL (9 izlem X 35 TL= 315 TL) yardım ödemesi alabilmektedirler.
Yukarıda ayrıntılı bir şekilde belirtilmiş olan sağlık izlem takibi aralıkları SB usul ve esasları çerçevesinde belirlenmekte olup, aralıklar üzerinde SB tarafından yapılacak değişiklikler Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemine yansıtılır.
Şartlı Gebelik Yardım Programı, haksahibi kadının sağlık takiplerinin yapılma durumuna göre ödeme yapılan şartlı bir yardım programı olup, sistemde yardım programı için haksahibi olmak düzenli ödeme almayı garantilemez. |
Yardımın Durdurulması, Feshedilmesi ve Yeniden Başlatılması:
Şartlı gebelik yardım programı kapsamında SYD Vakıfları tarafından hanenin muhtaçlık durumunun ortadan kalktığı durumunun sosyal inceleme raporu ile yerinde tespit edilmesi halinde yardımın Vakıf Mütevelli Heyeti tarafından fesih edilmesi gerekmektedir. Bunun dışında Vakıf Mütevelli Heyeti tarafından tespit edilmese de;
1. Haksahibi kadının vefatı,
2. Yardımı alan kişinin (ödeme yapılan kişinin) ikametini ilgili SYDV dışına taşıması, (1 ay içerisinde yeni vakfa başvuru yapılıp, başvuru kabul edilirse, ödeme kaldığı yerden devam eder),
durumlarının herhangi birisi merkezi sorgulamalar neticesinde tespit edilirse ilgili yardım, MH kararı aranmaksızın, Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemi tarafından otomatik olarak fesih edilir.
Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemi tarafından otomatik olarak fesih edilenlerin ilgili durumları ortadan kalksa dahi, yardımları Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemi tarafından otomatik olarak tekrar verilmeye devam edilmez. Bu kişilerin şartlı gebelik yardım programına tekrar başvuru yapması ve başvuru süreçlerinin baştan başlatılması gerekmektedir. Bu durumların dışında ayrıca;
3. Doğum takibi Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemine girilmemişse, gebelik başlangıç tarihinden itibaren 52 haftalık sürenin geçmesi,
4. Doğum takibi Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemi girilmişse, doğum tarihinden itibaren 3 ay geçmiş olması,
durumlarının herhangi birisi merkezi sorgulamalar neticesinde tespit edilirse ilgili yardım, Vakıf Mütevelli Heyeti kararı aranmaksızın, Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemi tarafından otomatik olarak “tamamlandı” konumuna alınır. Yardımları Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemi tarafından otomatik olarak tekrar başlatılmaz. Ayrıca;
5. Haksahibinin kendisinin sosyal güvenceli olduğu,
6. Haksahibinin içinde yaşadığı hanedeki herhangi birisinin sosyal güvenceli olduğu,
durumlarının herhangi birisi merkezi sorgulamalar neticesinde tespit edilirse ilgili yardım, Vakıf Mütevelli Heyeti kararı aranmaksızın, Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemi tarafından otomatikman geçici olarak durdurulur.
Yapılan merkezi sorgulamalar neticesinde yardımı kesen 5’inci ve 6’ncı durumların (sosyal güvence durumu) ortadan kalktığının bir yıl içerisinde tekrar tespit edilmesi halinde, yardımı bu geçen süre içerisinde herhangi bir sebepten dolayı MH tarafından feshedilmemiş olan haksahiplerine, yeni bir başvuruya gerek duyulmaksızın, yardımları tekrar verilmeye devam edilir.
Bu durumların (sosyal güvence durumu) ortadan kalktığının 1 yıl ve sonrasında tespit edilmesi halinde ise, yardım otomatik olarak tekrar başlatılmaz. Bu kişilerin ŞEY programına tekrar başvuru yapmaları gerekmektedir. Ayrıca, kesilen süreye ilişkin geriye dönük herhangi bir ödeme her iki durumda da hesaplanmaz.
3’üncü durum kapsamında canlı ya da ölü doğumunu hastanede gerçekleştirdiği tespit edilen haksahibi kadınlar Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemi tarafından, yeni bir başvuruya gerek duyulmaksızın, otomatik olarak, ilgili takiplerinin girilmesi durumunda önce şartlı doğum takip ödemesi, ardından da şartlı lohusalık takip ödemesi alabilir.
ŞARTLI DOĞUM YARDIMI
Şartlı doğum takibi ödemesi, gebelik yardımlarının bir alt programı olup,gebe kadınların, doğumlarını hastanede gerçekleştirmeleri koşuluyla,tek sefere mahsus nakit yardım verilen şartlı bir ödemedir.
Sağlanan Yardımlar:
Bu yardımda, gebe kadınlara doğumlarını hastanede gerçekleştirmeleri şartıyla, canlı ya da ölü doğum fark etmeksizin, bir kereye mahsus olmak üzere 75 TL ödeme yapılır.
Bu yardım kapsamında yapılan ödemelerin aralıkları ve artış miktarları Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fon Kurulu kararıyla belirlenir.
Başvuru ve Yararlanma Şartları:
Bu yardımdan faydalanmak isteyen kişinin şartlı gebelik yardımları kapsamında başvurusunun alınması gerekmektedir. Başvuru sırasında müracaatçılardan üzerinde T.C. kimlik numarası yazılı resmi kimlik, ehliyet veya pasaport ve BSYHBS’de gözükmediği durumlarda doğumun hastanede gerçekleştirildiğine dair resmi bir belge dışında herhangi bir belge istenmez.
Daha önce şartlı gebelik yardımından faydalanmamış veyayardım programına ilk defa başvuracak kişiler, doğumun gerçekleştiği tarihten itibaren 1 aylık süre içinde,resmi olarak ikamet edilen yerdeki SYDV’ye başvurur. Başvuru, tercihan doğum yapan kadının kendisi veya 18 yaş üzerindeki herhangi bir yakını tarafından yapılır. Ancak,doğum yapan kişinin 18 yaşın altında olması durumunda resmi nikâh şartı aranır ve bu kişiye de şartlı doğum yardımı yapılır.
Hâlihazırda,şartlı gebelik yardımında haksahibi olan kişilerin ise, şartlı doğum takibi ödemesi haksahibi olabilmeleri için ayrıca bir başvuru yapmayacaklardır.
Başvuru şartları ile ilgili diğer hususlar şartlı gebelik yardım programıyla aynıdır.
ŞARTLI LOHUSALIK YARDIMI
Şartlı lohusalık takibi ödemesi, şartlı gebelik yardım programının bir alt ödeme programı olup, gebe kadınların doğumdan sonraki meydana gelebilecek sağlık risklerini en aza indirmek amacıyla, SB tarafından belirlenen sağlık kontrol aylarında takip ve izlemlerini düzenli olarak yaptırılması koşuluyla, ödeme hazırlanan bir yardımdır.
Sağlanan Yardımlar:
Şartlı lohusalık yardımı, şartlı gebelik yardım programına kayıtlı olan kadının doğumu hastanede gerçekleştirmesi şartıyla yapılmaktadır. Bu kapsamda, canlı/ölü doğum gerçekleştirip gerçekleştirmemesine bakılmaksızın, gerçekleştirilen doğumdan sonra Sağlık Bakanlığı’nca belirlenen sağlık kontrol aylarında takip ve izlemlerini düzenli olarak yaptırması koşuluyla, aylık 35 TL olmak üzere en fazla iki ay ve toplamda en fazla 70 TL ödeme yapılmaktadır.
Bu yardım programı kapsamında yapılan ödemelerin aralıkları ve artış miktarları, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fon Kurulu kararıyla belirlenir.
Başvuru ve Yararlanma Şartları:
Bu yardımdan faydalanmak isteyen kişinin şartlı gebelik yardımları kapsamında başvurusunun alınması gerekmektedir. Başvuru sırasında müracaatçılardan üzerinde T.C. kimlik numarası yazılı resmi kimlik, ehliyet veya pasaport ve Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sisteminde gözükmediği durumlarda doğumun hastanede gerçekleştirildiğine dair resmi bir belge dışında herhangi bir belge istenmez.
Şartlı gebelik ya da şartlı doğum takip ödemesi kapsamında haksahibi olmayan ve yardım programına ilk defa başvuracak kişiler, doğumun gerçekleştiği tarihten itibaren 1 aylık süre içinde, resmi olarak ikamet edilen yerdeki SYDV’ye başvurur. Başvuru, tercihan doğum yapan kadının kendisi veya 18 yaş üzerindeki herhangi bir yakını tarafından yapılır. Ancak, doğum yapan kişinin 18 yaşın altında olması durumunda resmi nikâh şartı aranır ve bu kişiye de şartlı doğum yardımı yapılır.
Hâlihazırda, Şartlı Gebelik Yardımında hak sahibi olan kişilerin ise, şartlı lohusalık takibi ödemesi haksahibi olabilmeleri için ayrıca bir başvuru yapmayacaklardır. Lohusalık takip bilgisinin Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemi tarafından tespit edilmesi ile birlikte, şartlı gebelik yardımında hak sahibi olan kişi, otomatik olarak şartlı lohusalık takibi ödemesi için haksahibi olacaktır.
Başvuru şartları ile ilgili diğer hususlar, şartlı gebelik yardım programıyla aynıdır.
Şartlı lohusalık yardım programından faydalanacak kadının, SB tarafından belirlenen takip ve izlem dönemlerinde, sağlık kontrollerini yaptırması gerekmektedir. Buna göre, lohusa kadına yapılacak sağlık takip ve izlemler şu şekildedir;
- Doğumu takiben hastanede 0-1 saatleri arasında 1. izlem;
- Doğumu takiben hastanede 1-6 saatleri arasında 2. izlem;
- Doğumu takiben hastanede 6-24 saatleri arasında 3. izlem;
- Lohusa taburcu olduktan sonra evde veya sağlık kuruluşunda doğumu takiben 2-5 Günler arasında 4. izlem;
- Doğumu takiben 13-17 günler arasında 5. izlem;
- Doğumu takiben 30-42 günler arasında 6. izlem olmak üzere
lohusalık boyunca Sağlık Bakanlığı SağlıkNet sistemindeki toplam 6 izlemtakibi bilgileridir. Sağlık Bakanlığı’nca belirlenen izlemlere göre, BSYHBS üzerinden SağlıkNet takip parametreleri oluşturulmuştur.
Şartlı lohusalık takibi ödemesi yardımı kapsamında gerçekleştirilmesi gereken izlem takipleri ve hak edilecek ödeme miktarları aşağıda detaylı bir şekilde anlatılmıştır.
Tablodan da anlaşılacağı üzere, gebe bir bayan için toplam iki adet izlem bulunmaktadır.
Bunlardan birincisi; doğumun yapıldığı tarihten başlayıp doğumun yapıldığı tarihten itibaren iki aylık sürenin sonuna kadar yaptırılması gereken takiptir. Doğum yapan bir bayan, bu ilk beş takipten en az bir kere kendisi için sağlık takibi yaptırırsa, aylık 35 TL olmak üzere, bu izlem için bir takip tutarı kadar (1 x 35 TL= 35 TL) ödeme alabilecektir.
İkinci izlem; doğumun yapıldığı tarihi izleyen ikinci ayın başından başlayıp, ikinci ayın sonuna kadar olan sürede yaptırılması gereken takiptir. Doğum yapan bayan, bu sürede en bir kere kendisi için sağlık takibi yaptırırsa, aylık 35 TL olmak üzere, bu izlem için bir takip tutarı kadar (1 x 35 TL= 35 TL) ödeme alabilecektir.
Şartlı lohusalık yardım programından, bütün takiplerini düzenli ve tam olarak yaptıranlar, en fazla 70-TL (2 izlem X 35 TL= 70 TL) yardım ödemesi alabilmektedirler.
Yukarıda ayrıntılı bir şekilde belirtilmiş olan sağlık izlem takibi aralıkları SB usul ve esasları çerçevesinde belirlenmekte olup, aralıklar üzerinde SB tarafından yapılacak değişiklikler Bütünleşik Sosyal Yardım Bilgi Sistemine yansıtılır.
Şartlı gebelik sağlık yardım programı, haksahibi kadının sağlık takiplerinin yapılma durumuna göre ödeme yapılan şartlı bir yardım programı olup, sistemde yardım programı için haksahibi olmak düzenli ödeme almayı garantilemez. |